بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران؛ جشنواره فیلم فجر را تحریم می کنیم


جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه های تهران در اعتراض به وضعیت سینمایی کشور بیانیه ای صادر کرده و اعلام کرده اند: “جشنواره فیلم فجر را تحریم می کنیم.”
دانشجویان در بخشی از این بیانیه آورده اند: چشمان نگران آزادی و عدالت در جامعه، بیش از این سکوت را جایز نمی شماریم که نه تنها خیانت به عرصه فرهنگ و هنر ایران بلکه باز گذاشتن عرصه جولان غول استبداد است و به نشانه اعتراض بر همه آنچه که در مدت این دو سال بر سینمای کشور گذشته جشنواره فیلم فجر امسال را تحریم میکنیم و این بار تماشاچی نخواهیم بود. بدیهی است که این حرکت کاملا مستقل از تصمیمی است که کارگردانان، بازیگران و دیگر عوامل برای شرکت یا عدم شرکت در این جشنواره خواهند گرفت.
متن کامل این بیانیه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
ترکه استبداد هزارپای ایران این بار بر پیکر نحیف سینمای کشور فرود آمد و خانه ی سینماگران را ویران کرد. استبداد غولی است که اگر مقابلش ایستادگی نکرد همه چیز را می بلعد و از بین می برد و در این میان نهادهای جامعه مدنی بیش از باقی نهادها در معرض خطر هستند. احزاب مستقل و آزاد، سندیکای اتوبوسرانان، انجمن صنفی معلمان و حالا خانه سینما.
هنوز زخم های برجا مانده از دستگیری و محکومیت های چندین ساله برخی از سینماگران محبوب کشور هم چون جعفر پناهی، رامین پرچمی، مرضیه وفامهر، مستندسازان و . . .التیام نیافته بود که تیر استبداد به مقصد خانه سینما از چله رها شد و درست بر هدف نشست. با بهانه تراشی های واهی تنگ نظران سرانجام رای به منحل شدن آن دادند تا در سکوت ویرانگر این جامعه استبداد زده به سراغ طعمه بعدی خود بروند.
اما ما دانشجویان، چشمان نگران آزادی و عدالت در جامعه، بیش از این سکوت را جایز نمی شماریم که نه تنها خیانت به عرصه فرهنگ و هنر ایران بلکه باز گذاشتن عرصه جولان غول استبداد است. و برای آنکه تاویل این گفته برتولد برشت نشویم که :
” نخست برای گرفتن کمونیست ها آمدند
من هیچ نگفتم
زیرا من کمونیست نبودم
بعد برای گرفتن کارگران و اعضای سندیکا آمدند
من هیچ نگفتم
زیرا من عضو سندیکا نبودم
سپس برای گرفتن کاتولیک ها آمدند
من باز هیچ نگفتم
زیرا من پروتستان بودم
سرانجام برای گرفتن من آمدند
دیگر کسی برای حرف زدن باقی نمانده بود”
به نشانه اعتراض بر همه آنچه که در مدت این دو سال بر سینمای کشور گذشته جشنواره فیلم فجر امسال را تحریم میکنیم و این بار تماشاچی نخواهیم بود. بدیهی است که این حرکت کاملا مستقل از تصمیمی است که کارگردانان، بازیگران و دیگر عوامل برای شرکت یا عدم شرکت در این جشنواره خواهند گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر