درگذشت هدی صابر در پی اعتصاب غذا

هدی صابر روزنامه نگار و فعال ملی - مذهبی که در پی اعتصاب غذا در بند ۳۵۰ زندان اوین دچار عارضه قلبی شده بود، در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.
به گفته نزدیکان آقای صابر، وی که از بیماری قلبی رنج می برد، روز جمعه به دلیل عارضه گرفتگی رگ ناشی از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده و روز گذشته از دنیا رفته است.
علی شکوری راد ضمن تائید این خبر به بی بی سی فارسی گفت: "پس از انتقال ایشان به بیمارستان مدرس اقدامات درمانی انجام شد و رگ را باز کردند اما متاسفانه این اقدامات نتیجه بخش نبود."
آقای شکوری راد همچنین اعلام کرد با اینکه آقای صابر روز شنبه درگذشته، اما خانواده وی تا ظهر امروز (یک شنبه) از خبر درگذشت این فعال ملی - مذهبی بی خبر بوده اند.
سایت تحول سبز، نزدیک به مخالفان دولت ایران، از قول برخی پزشکان بیمارستان مدرس علت درگذشت آقای صابر را "سهل انگاری" مقامات زندان در انتقال به موقع به بیمارستان ذکر کرده و افزوده است که اگر انتقال وی به موقع انجام می شد از مرگ نجات می یافت.
هدی صابر دوم مرداد ماه سال گذشته بازداشت شد و از آن زمان به بعد در زندان اوین محبوس بود.
 
سوابق قبلی بازداشت
آقای صابر بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، یک بار دیگر برای مدتی کوتاه بازداشت شده بود.
وی در بهمن ماه ۱۳۷۹ نیز دستگیر و به دنبال بیش از یک سال حبس، در دادگاه به پنج سال و نیم زندان محکوم شد؛ هر چند اجرای این حکم به تعویق افتاد و او با وثیقه ١٣٠ میلیون تومانی از زندان بیرون آمد.
هدی صابر در اردیبهشت ۱۳۸۲، مجددا مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۰ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد و تا برگزاری دادگاه تجدید نظر آزاد شد. اما در خرداد همین سال یک بار دیگر بازداشت شد و سه ماه در زندان انفرادی به‌سر برد.
دادگاه تجدید نظر در مرداد ۱۳۸۵، بدون تصمیم گیری در مورد پرونده قدیمی تر بازداشت آقای صابر در سال ۱۳۷۹، حکم هشت ماه زندان برای او را به اتهام معاونت در تشکیل یک سازمان غیر دولتی بدون مجوز تأیید کرد.
این در حالی بود که عبدالفتاح سلطانی وکیل هدی صابر تاکید داشت که این سازمان به ثبت قانونی رسیده است.
آغاز اعتصاب غذا
"پس از انتقال ایشان به بیمارستان مدرس اقدامات درمانی انجام شد و رگ را باز کردند اما متاسفانه این اقدامات نتیجه بخش نبود"
علی شکری راد
هدی صابر و امیرخسرو دلیرثانی، چندی پیش با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که به عنوان دو زندانی متعلق به جریان فکری ملی - مذهبی، "در اعتراض به مرگ هاله سحابی و برای جلوگیری از تکرار این بیدادگری ها علیه انسانهای بی دفاع" دست به اعتصاب غذای تر می زنند.
این دو با توصیف خانم سحابی به عنوان فردی که "مادر صفت و خواهرگونه در خدمت مردمان و آسیب دیدگان وقایع دو سال اخیر" کشور به دنبال انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بود"، تاکید کرده بودند که در اعتصاب غذای خود هیچ "مطالبه و خواسته شخصی" ندارند.
هاله سحابی، فرزند عزت الله سحابی و از فعالان ملی - مذهبی، روز ۱۱ خرداد و در پی حمله نیروهای امنیتی به مراسم تشییع و خاکسپاری پدر خود، در گذشته بود.
روز ۱۰ خرداد نیز، عزت الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی - مذهبی، در پی حدود یک ماه کما، از دنیا رفته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر